Увійти · Зареєструватися
 

Учасники

Потік Афіші Статті Інформація

Автори / Тетяна Дігай / Всередині прозорої кулі

Тетяна Землякова. Ройбуш на тиші: поезії. – К.: Видавництво Сергія Пантюка, 2010. – 44 с. (Сер. Двітисячідесятники).

 

            Вільне, бурхливе, творче життя спрагло кличе до себе новітню поезію. Молоді поети – суверенні особистості з індивідуальними якостями орієнтації у світі. Вони не миряться з ортодоксальними приписами й догмами, що нівелюють і впокорюють їхні буремні душі.   Деколи болісно роздвоюються – всесвіт у собі, в ім’я себе,  тільки для них, і, водночас, без них.  

 Тетяна Землякова, яка прийшла в літературу сьогодні, зізнається, що їй теж не вельми комфортно – «іду узбіччям двадцятиріччя, / повільним кроком ... в обіймах наїжачених думок, / нетривких», хоча  визнає із неприхованим викликом, що «хвалити бога, / і знов дорога, / вже не узбіччя двадцітиріччя. / яка різниця? /  всеодно молодість» (підкреслення моє – Т. Д.).

            Забаглива своєрідність поетки пояснюється просто: вона з покоління двітисячідесятників (термін Сергія Пантюка),  котре не бажає покладатися на долю, а зухвало, прицільно, направлено, іноді штовхаючись, рухається уперед. Максималізм юності жорстко   й жорстоко оцінює творчість попередників.  На їхню думку,  має місце повільне згасання нині сущих «живих класиків». Млявість і невиразність поезії зрілих  не відбивають живизни сучасності,  переважно,  віддзеркалюють перебіг минувшини, що пережита особисто.  Для насмішкуватої та гордої молодості тільки своє – найдорожче й непомильне. Наївність і якась особлива щиросердність  каскаду емоційних станів логічно сусідять із праґматично практичним ставленням до реальності: «ляж горілиць, / перевтілюючись у сяйво    оріону, / хай заздрять крони столітніх вимірів. / твій вимріяний ікс, / сполохає крикливий півень, / переплутавши альфу і омегу».

            Сміливість завжди екстравагантна і являє собою одну з привабливих рис молодої поетки. Пікантність окремих деталей додає романтичності просторовій та фоновій  атмосфері, демаскує різкість і прямолінійність калейдоскопу сучасності, підкреслює органічний смак прозорості й текучості живої уяви: «тепер надовго не лишать у спокої сумніви, / стишать крок і глузуватимуть за спиною / вона затисне себе у власних долонях, / аби ніхто і ніколи не впізнав у ній більше / марево колишньої тиші».

            Що визначає художню цінність живописної картини? Поєднання форм, кольорів, ліній, а тема, сюжет – тільки засіб допоміжний. Тобто, не про що, а як!  Якби поезія висловлювала тільки думки, тільки переказувала сюжети, тільки малювала пейзажі – вона була би не потрібна, достатньо було би прози: художньої, наукової, документальної, публіцистичної тощо.  Те, що звично називається формою, є, по суті, змістом поезії, а сюжет, думки, факти – тільки її форма. Ця думка, шкода, не моя. Вона належить  Валєрію Яковичу Брюсову, і  має до нашої теми  безпосередній стосунок.

Зміст ліричних етюдів Тетяни Землякової народжений словомелодикою, чи мелоритмікою, і завжди втілений у  єдино можливу форму – verslibres, де вільне римування є повноцінним і повноправним засобом творення «поетичної плоті».  Ця форма  дозволяє авторці вийти за межі  версифікаційних кліше, знайти тривожні, незнайомі досі шляхи осягнення нового, чи то в ім’я віри у неповторність свого творчого покликання, чи то в ім’я торжества  абстрактної мрії досягнення  ідеалу.

 

а пам’ять шукає притулку   між довгими віями

сну,

дихає видивом днів з минулого.

заснула,

на лівому плечі вересня,

невмиваного протягом двох тижнів,

так ніжно,

візьме в обійми дощ,

і ти прокинешся не по роках дорослою

так млосно,

в думках тиснява

           і не пригадаю вчорашнього ранку,

бо пам’ять блукає росами

боса.

                  

            Кожному своє – скажете ви. Думаю, кожен поет знає, відчуває, прагне показати всі звиви й переміни  внутрішнього життя, в якому химерно переплітаються реальна дійсність і намріяне майбутнє. Мимоволі виникає символічний образ скляної прозорої кулі, всередині якої все змішано, і тим не менше, все видно, як на долоні: моральні й понятійні категорії –  час, простір, ідея, надії, мрії,  котрі  в свідомості поета матеріалізуються і сприймаються на дотик.  Нарешті, зло, що переповнило наш грішний світ.

 І тому послухаємося лукаво іронічної поради Тетяни Землякової –

                ...докинь монетку

                  і маєш вісім подихів,

                  аби придумати heppi end.

 
 

Додав markiza 13 грудня 2011

Про автора

За фахом - викладач фортепіано; у творчому доробку 4 книги: "Корона Афродити, "Тетянин день", "Удвох із тишею"- поезії; "Книжкові імпресії" - рецензії, пишу українською, російською, перекладаю з російської, французької.

 
Коментувати
 
 
 

Гостиница Днепропетровск |  Светильники Днепропетровск |  Рекламное агентство |  Сауны Днепропетровска