Увійти · Зареєструватися
 

Учасники

Потік Афіші Товари Інформація

Автори / Ярослав Грицак / Що ми святкуємо?

Недавно одна ізраїльська газета надрукувала історію Штірліца - не того телевізійного, а справжнього, котрий послужив прототипом. Він був євреєм, помер пару років тому в Ієрусалимі та похований на місцевому Сіоністському цвинтарі. Той справжній ненавидів «кіношного» і сміявся з нього. До прикладу, холостяк Ісаєв-Штірліц не витримав би елементарної повірки гестапо («Кто такой? Импотент? «Голубой»? Боится расовых проверок? В любом варианте - за ним компромат»).

У його розповіді найбільше вражає мізерна ефективність совєтської розвідки: за всю війну «Штірліц» виходив на зв'язок зі Штабом всього 5-6 раз; єдина цінна інформація, яку він передав Штабу, стосувалася проектів Мессершмідта - але вона нікому не пригодилася. Його оцінка прожитого життя до проста і щира: «Кораблик из газеты вчерашней».

У романі Фадєева «Молодая гвардия» головний герой Олег Кошовий зліплений з бандерівця Євгена Стахіва. У своїх спогадах «Крізь тюрми, підпілля й кордони» (Київ, 1995) Стахів розповідає справжню історію підпілля у Донбасі, котре насправді було бандерівським. Він, однак, не вихваляє Бандеру. Навпаки: Стахів критикує лідера ОУН-б та бандерівський рух за тоталітаризм, короткозорість, нетерпимість, а розказує, як війна вилікувала його від усього цього.

Героїчні історії перетворюють бруд війни у повоєнну позолоту пам'ятників. Хочете знати, чим насправді була війна - читайте негероїчні історії.

Коли мене цими днями питають журналісти, перемогу в якій війні ми маємо святкувати (у Другій світовій чи Великій Вітчизняній?) чи, відповідно, коли ми маємо її святкувати (8 чи 9 травня?), я здвигую плечима: як взагалі можна святкувати війну?

Досить глянути на карту, щоб зрозуміти: це не була наша війна - це була війна за контроль над нами. Чи, точніше, над нашими предками, що мали «щастя» опинитися між Берліном і Москвою. Досить глянути на статистику втрат, щоб переконатися: найбільше від війни постраждали не німці чи росіяни, а білоруси, місцеві євреї, кримські татари, поляки й українці.

Героїчні історії пробують нас переконати, що ці народи у цій війні були героями або зрадниками з власної волі. Або ж приписують їх подвиги чи безчинства іншим. Як писав Норман Дейвіс, відповідно до цих історій українці були росіянами, коли робили щось добре, й знову ставали українцями, як тільки коли робили щось погане.

Сьогодні незалежна Україна пробує переконати, що, так, насправді українці були героями, й українські солдати боролися за українську незалежність. Це є ще одна велика героїчна брехня. Єдиними, хто воювали за свою незалежність, були поляки (бо вони її мали перед війною) та українці з міжвоєнної Польщі (бо вони мали ілюзію, що Україна може дістати незалежність після війни з рук Гітлера чи союзників). Решту ж воювало, бо або не мало вибору, або ж - якщо такий вибір для них існував - на тій стороні, котра давала кращі шанси вижити.

Інша брехня героїчних історій: «наша сторона вела справедливу війну і воювала у білих рукавичках». Історія негероїчна ж каже, що час великих романтичних воєн кінчився ще у 19 столітті. Від 1914 р. війни були тотальними і мали на меті повне знищення противника. Можна сперечатися, котра сторона була жорстокіша. Але на загал жодна сторона ані була захищена від жорстокості, ані не виявляла до неї стійкого імунітету .

Говорячи про тотальний характер війни, ми тим більше не маємо права засуджувати тотально усіх, хто опинився у вирі війни. Хоча би тому, що не знаємо, як ми самі би повелися за таких обставин. Людська природа від часів Адама і Єви змінилася мало. Кожен з нас потрафить бути і чортом, і ангелом. Тотальна війна не просто збільшила шанси першого коштом другого - вона провела до того, що лінія між ними стала дуже тонкою, часто невпізнаною.

За таких обставин єдиним певним і чесним моральним правилом для нас є: варто солідаризуватися з жертвами війни, аніж з її героями - або ж з тими героями, героїзм котрих полягав у рятуванні жертв.

Однак існує ще й інше правило: доки ми святкуємо цю війну, доти ми її продовжуємо. Клаузевіц писав, що війна є продовження миру, але іншими засобами. Святкуючи цю війну, ми піддаємося ризику перетворити наше життя у«війну іншими засобами».

Zaxid.net

 
 

Додав Art-Vertep 09 травня 2008

Про автора

Ярослав Йосипович Грицак (нар. 1 січня 1960 р. у селі Довге Стрийського району Львівської області) — доктор історичних наук, професор Львівського національного університету ім. І. Франка. Директор Інституту історичних досліджень Львівського держа

 

Коментарi

11 травня 2008

ох і в точку! +186!

12 травня 2008

Слиняво і непереконливо. Історія людства на 80% складається з воєн. "Романтичних воєн" не було ніколи - війна завжди була кривавою, грабіжницькою справою. День Перемоги святкувати нам, звичайно, немає чого, бо Україна нікого не перемогла, але розпускати шмарклі і поливати ними УПА - це підло. Стахів мав на це право, бо сидів з ними в одному окопі. А Ярослав Грицак - ні. Це аморально і неприпустимо.

12 травня 2008

абсолютно идиотская статья, полная банальных констатаций и не менее банальных выводов из этих констатаций. На то, что статью написал человек с совершенно неадекватным мировосприятием, указывает хотя бы тот факт, что понятие «Святкування Перемоги» он почему-то подменяет на понятие «Святкування Війни». Уважаемый, это ж две большие разницы!

29 січня 2010

Да, Вадос, воды ты налил немеряно, твоя книжка даже в качестве туалетной бумаги не подойдет. Иди работай на завод, а то такие, как ты, должны на страну работать, а ты только геморрой заработаешь. Тусуйся, брателло!

Коментувати
 
 
 

Гостиница Днепропетровск |  Светильники Днепропетровск |  Рекламное агентство |  Сауны Днепропетровска