Автори / Джеймс Мейс (ред.) / Спецпроект «Молодості» про Голодомор
У вівторок, 14 жовтня, відбулась онлайн-конференція з режисером фільму «Свіча Джеймса Мейса» Наталею Сущевою.
Фільм «Свіча Джеймса Мейса» створено на основі розповідей друзів, колег, близьких Джеймса Мейса. Його ім’я тісно пов’язано з вивченням Голодомору в Україні 1932-1933 років. У фільмі використано паралельний монтаж. Тема Голодомору чергується з темою Мейса. Всі синхрони, представлені у фільмі – це уривки з інтерв’ю зі спеціалістами в галузі історії, права тощо.
Картину буде представлено в рамках спеціальної програми «Молодості» «Кінодокументи про Голодомор».
12-10-2008 22:28, Ольга
Пані Наталю. Скажіть. чи плануєте Ви подавати цей фільм для участи у західних кінофестивалях на правозахисну тематику? Як вважаєте, чи потрібно б це було?
14-10-2008 14:12, Наталя Сущева
Доброго дня, шановні учасники онлайну
В першу чергу хочу привітати всіх із святом Покрови!
Коли ми робили цей фльм, ми зовсім не думали про фестивалі. Ми думали лише про те, щоб люди мали знання з історії тієї країни, в якій вони живуть. Важливо знати, що сталося з їх культорою і генофондом і головне чому…
Оскільки всі права на фільм належать Мінкульту, я не можу сказати у яких фестивалях може брати участь цей фільм. Але мені було б приємно…
13-10-2008 20:49, Олена Весел
Що спонукало Вас зняти фільм про Джеймса Мейса?
14-10-2008 14:22, Наталя Сущева
На жаль, я взагалі нічого не знала про цю людину. Коли ми стали розробляти цю тему, ми зрозуміли наскільки Джеймс вартий поваги. І я впевнена у цьому і зараз. Ми маємо бути дуже вдячними Джиму за те, що він був. І найбільш важливо мабуть - за те, що він зробив. Просто завдяки йому ми підняли такий пласт в історії.
Джеймс Мейс підкреслював, що ми постгеноцидна держава, у нас на генетичному рівні закладено відчуття страху і головне його позбутись. А для цього треба мати повагу в першу чергу до себе
13-10-2008 20:51, блік
кіновиробництво та кінопрокат
що на Вашу думку необхідно для розвитку українського кіновиробництва та кінопрокату?
14-10-2008 14:25, Наталя Сущева
Перш за все мозок. А він у нас є. Державна підтримка для тем національного значення, тому що вони не є комерційними. Важливо розуміти, що ми закладаємо те зерно, яке пізніше проросте. І буде називатись українською нацією
13-10-2008 20:52, блік
на яких ще фестивалях крім Молодості демонструвався чи буде демонструватись Ваш фільм?
14-10-2008 14:29, Наталя Сущева
На жаль, повторююсь - всі права на фільм належать Міністерству культури. І рішення відповідно залишається за ними. Наскільки я знаю, «Молодість» - це перший фестиваль, на якому фільм покажуть на широкому екрані і хочеться сподіватись, що не останній.
14-10-2008 00:29, Ольга
1. А хто є голосом-диктором у Вашому фільмі? Чи не здається Вам його голос позитивнішим, ніж потрібно? Чи робили Ви кастинґ голосів?
2. Скільки коштувало виготовлення стрічки?
3. Дякую Вам за участь у фільмі Євгена Сверстюка, бо саме він - порядна, щира і незалежна людина, яких нині мало. І на екрані тим більш.
14-10-2008 15:00, Наталя Сущева
Текст начитував Ростислав Сухачов. Ви праві, Ольго, це слабка ланка мого фільму. Я і зараз впевнена, що Ростислав Сухачов був правильним вибором, але це моє недопрацювання. Кастинг був, але голоси були дуже академічними і занадто по-акторськи поставлені. А мені хотілось наблизити до такої манери читання тексту, як у Михайла Рома. Голос не повинен був домінувати, він мав за собою вести. Це моя провина. Як казав мій майстер Роман Ширман: «Немає поганих операторів, немає поганих інженерів, є поганий режисер». Текст - авторський. З ним треба було працювати, особливо щоб відчути всі інтонації та акценти. Я, на жаль, включила Ростислава у ту швидкість, в якій працювала сама. Ми проробляли текст буквально у студії звукозапису і для мене це звичайно досвід, який я врахую у подальшій роботі. Дякую за запитання.
Безумовно я підписувала кілька документи, але я була настільки зосереджена на режисерських ходах і задумах, що навіть не звернула уваги на фінансові моменти. Фільм робився на базі продюсерського центру «Стожари» і я вдячна моєму продюсеру Дмитру Овечкіну, який взяв на себе всі фінансові питання і уберіг мене у той момент від зайвого головного болю.
А я дякую Богу за те, що Євген Сверстюк був у моєму фільмі. Взагалі я хочу щиро подякувати всім людям, які брали участь у зйомках. А особливо підкреслити, що бути друзями - це велика відповідальність. Навіть тоді, коли людини вже немає серед нас. Ніхто не відмовився, хоча друзі у Джима дуже високого рівня і відповідно дуже завантажені. Окрема подяка Наталі Дзюбенко - дружині Мейса, без неї фільму б не було. Вона додала максимум зусиль, щоб пам’ять Джима була вшанована
14-10-2008 01:01, Олена Весел
Що заважає в Україні знімати українські фільми і піарити?
14-10-2008 15:13, Наталя Сущева
На мій погляд, українське кіно немає фундамента і зараз лише формується. Професіонали свого часу виїхали до Росії і там ми бачимо режесуру. Режисери сьогоднішнього дня фактично не мають людей, з яких могли б брати приклад переймати їх досвід. Фактично ми біжимо по граблям - вчимося на власних помилках. Український кіноматограф буде! Я вже відчуваю подих молодого покоління. Я бачила студентські роботи і розумію - конкуренти «ростуть»! А значить і нам необхідно відповідати рівню…
14-10-2008 11:40, Mariana
Ви знімаєте лише документальні фільми чи і художні також?
14-10-2008 15:33, Наталя Сущева
Я люблю документалістику. А в художньому кіно Кіра Муратова приємний виняток. В основному відриваються від землі чоловіки. Як правильно сказав Вольтер, дівчинка набагато швидше вчиться відчувати, ніж хлопчик мислити. Речі, які треба відчути, через себе пропустити - це більш жіноче. Документалістика дає можливість відчувати… В принципі основна моя робота - телебачення, я роблю різні програми, але перша любов і пошана до документалістики…
14-10-2008 11:41, Mariana
Чи є у Вас фільми на правозахисну тематику?
14-10-2008 15:41, Наталя Сущева
Це перший повнометражний фільм, який я робила. Вірю, що не останній, тому що зараз ми разом з продюсерським центром «Стожари» розробляємо тему репресій. На базі матеріалу, що не ввійшов у перший фільм, маємо бажання зробити стрічку про постгеноцидну державу - державу страху, в якій нам доводиться існувати. Є ще кілька задумів. Сподіваюсь, всі вони здійсняться. І з’виться нові фільми.
14-10-2008 11:42, Mariana
Чим Вас зацікавила тема Голодомору?
14-10-2008 15:58, Наталя Сущева
Можливо глядачам ця тема вже здається затертою до дір, але я знаю, що ми нічого не знаємо. Все що зараз відбувається з нашою державою - це наслідки, а коріння - там… В нашому фільмі ми не просто піднімаємо тему Голодомору. Ми говоримо про те, що у центрі Європи помирали люди, а всі інші країни свідомо закривали на це очі. Ми живемо на одній великій планеті Земля і не буває у одного добро, а у іншого зло. Все по черзі. Мати вигоду за рахунок людських життів - це злочин. І я скажу словами Мейса: «Коли на Землі зникає одна нація, один народ - це втрата для всієї планети». Втрачаючи одну культуру ми себе збіднюємо і збіднюємо весь світ. Страшно усвідомлювати наскільки збіднів український народ через цю трагедію, повірте страшно.
14-10-2008 14:42, Ольга
Ви зазначаєте у титрах подяку деяким людям, як-от Роману Круцику - це лише за інтерв‘ю?
14-10-2008 16:15, Наталя Сущева
Ви запитуєте про особистий аспект? У мене до всіх теплі і дружні почуття і величезна вдячність… Завдяки цим людям існує мій фільм. В тому числі і завдяки Роману Круцику. Мене знайомили з його біографією. Але на мій погляд ми всі робимо помилки. Врешті чим я краща? Чи Ви? Я підкреслюю, кожній людині, що брала участь у зйомках мого фільму, я вдячна до глибини душі. Головне, щоб все сказано було щирим і мало достойну мету. Щодо Романа Круцика - я не можу ні до чого придертися. Все ним сказане - по справі.
Я вдячна всім кому ця тема цікава, хто небайдужий, сподіваюсь бути на сайті «Майдан» не зайвою і маю надію, що цікавою для читачів. Запрошую всіх на «Молодість»! Якщо не дивитись на паспортні данні, ми всі залишаємось молодими:)
Дякую і до зустрічі
«Майдан»
Додав Art-Vertep 15 жовтня 2008