«Україна мила». Про художника Василя Р. Григор’єва
"Ні в кого, окрім Шевченка, не чув, щоб Україну, як жінку, називали «мила»: «На Вкраїні милій», — так каже Василь Романович Григор‘єв,
Ми якось звикли за творчістю народного майстра бачити такого собі сільського дідуся, який все життя проводить серед природи. І от, уявіть собі чимось трохи схожого на Дмитра Яворницького сивого чоловіка, за плечима якого вища технічна освіта,
Першу свою картину Василь Григор‘єв написав в 48 років. А вже як вийшов на пенсію, то не міг не присвятити себе повністю мистецтву. Хоча, де там повністю! В свої 76 років ще приходиться працювати — за своїм фахом, на відповідальній роботі, бо життя важке…І так воно склалося, що мріялось про одне, а виходило
Традиційне зображення природи в народному мистецтві має свої особливості: вона наче застигає у своїй первісності й цноті. Навіть заселена та обжита людьми, перебуває поза часом. В ній — гармонія, затишок рідної оселі, захист, очищення душі. Природа в народному малярстві не є простою копією дійсності, хоча художник, як правило, хоче зробити зображення якнайближчим до натури. Природа тут символічна: це знак вічності та божественної краси. Все це присутнє і в пейзажах Василя Григор‘єва. Проте як сучасна людина він сприймає природу складніше — відчуває тривогу, бачить шкідливий вплив урбанізації. Цей біль, що щось важливе втрачається назавжди, що краса знищується безповоротно, що нащадки вже не побачать те, що бачимо ми, породжує тривогу.
Початкові спроби В.Григор‘єва писати краєвиди, використовуючи репродукції, не принесли задоволення, і тоді художник розпочав писати свої особисті враження від побаченого. Перший пейзаж був створений в Карпатах: ліс, річка, каміння на берегу — такий собі шишкінський мотив. Але чогось не вистачало. Тоді художник посадив на дерево лелек. Дуже він полюбляє птахів — саме лелек, а також орлів. Каже, що українці — це лелеки. Така вже його родова пам‘ять про тотемне минуле свого етносу.
Працює Василь Романович повільно, кожен твір пише довго, ретельно. Буває, не одразу дається масштабне співвідношення фігур і тла. Картини свої ніколи не підписував і не зазначав року створення. Не думав, що так потрібно. Лише в
Згодом прийшла до нього й нова тематика — козацька. Як глибоко віруюча людина, Василь Романович знає, що всім керує доля. Часом траплялись з ним якісь дивні випадки, коли, наприклад, в приміському автобусі окликає його невідомий йому чоловік, виявляється — художник, з пропозицією вирізати з картону саме його профіль, бо, бачте, він, профіль, козацький, та й сам носій цього профілю, Григор‘єв, козацького роду. Як про те міг знати незнайомець, що роз‘ятрив душу, розхитав «генетичну пам‘ять»? Чомусь у важкі часи втрат здоров‘я перед очима пропливали картини минулого, свого й нашого спільного
При огляді композицій Василя Григор‘єва здається, що охоплює він свої сюжети з відстані — не тільки часової, але й просторової. Наче віддаляється від своїх героїв. З‘являється панорамність, широкий простір, в якому зазвичай невеликі за розміром фігури дійових осіб утворюють «лінії напруги» — згідно напрямкам руху: чи то рух чумацьких возів, чи боротьба за «козацький дозор», чи пересування козацьких військ. Часом ці «лінії» складають певний візерунок на поверхні землі: це може бути коло розкладеної біля хати для молотьби пшениці («Молотьба») або коло козацького поселення («Вартові козаки»), берег річки («Оріль»), карпатські ущелини або степові яруги, павутиння стежок та доріг, що крають пагорби та рівнини («Чумаки»), або межа лісу, що тягнеться до обрію. Рухомі або статичні, фігури здаються застиглими. Свідомо чи підсвідомо художник створює враження підкореності людини природі, незахищеності людської істоти в неосяжному просторі. Якесь особливе, я би сказала, "брейгелівське " відчуття! Часом, навіть, зустрічаються й брейгелівські мотиви: мисливець біля ватри, ажур голих дерев, далечінь, собака, що біжить по снігу (в картині «На узліссі»). В цих мотивах — бажання затишку рідної домівки, захисту від негоди та водночас відчуття неосяжної краси й туги. Недарма серед улюблених мотивів — сумні або урочисті моменти проводів, благословення, прощання, пам‘яті про загиблих (
Поодинокі фігурки в його картинах здаються покинутими у цьому великому просторі: це може бути козак на коні,
Намагаючись проникнути в суть народного світобачення, ловиш себе на думці, що при всій різниці манер народних малярів, є в їх творчості типове, притаманне лише народному мистецтву. Де цьому початок? Повернімося вглиб історії: нецерковне народне малярство формується в староукраїнські часи. Побутові сценки, краєвиди, конкретні персонажі, зображення козаків та інші сюжети, що потрапляли до ікон, виокремлювались і ставали самодостатніми мотивами. То ж не дивно, що тип «української народної картинки», з одного боку, зберіг ознаки попереднього, іконописного етапу розвитку народного малярства, а з другого — розвивав риси нового живопису доби реалізму.
Якщо скористатися певними культурологічними дослідженнями одного з яскравих представників цієї науки 20 ст. Пітіріма Сорокіна (американця російського походження) про послідовність етапів розвитку культури і мистецтва в світі, то можна зробити цікаві спостереження щодо типових рис народної творчості. За Сорокіним, на зміну «ідеаційній» (релігійній) культурі йде «сенситивна» (світська, чуттєва) культура, проте між ними існує перехідна — «ідеалістична», що синтезує принципи першої та другої. В історії світової культури ці типи змінюють одне одне. Ідеалістична культура в Європі була в часи Перікла, пізніше в добу Джотто, коли почалися процеси секуляризації в мистецтві. В Україні ці процеси припадають на пізніший час, приблизно, починаючи з 16 століття. Саме тоді дають паростки як професійне малярство нового типу, так і народне світське малярство нового типу. Проте якщо професійний живопис швидко звільнявся від «ідеалістичності», то народний — так і залишився на етапі синтезу високого, «горнєго» та побутового, «дольнєго». В ідеалістичному мистецтві думки людини звернені до ідеального, розумного світоустрою, який проектується на земне життя у вигляді «світлих вкраплень». Низькі теми (в розумінні потворності, втілення зла) випадають з поля зору. Таке мистецтво зображує, головним чином, позитивних особистостей, реальних історичних діячів, людей, відданих ідеалу, і взагалі створює позитивні образи.
Кожна доба, маючи певний тип культури, все ж таки вміщує в собі різні за віком та походженням пласти. Таким пластом в нашій сучасній культурі є пласт народного малярства, який зберігає сталі традиції ідеалістичного світобачення при створенні образів, що несуть ідеали краси, поетичності, героїзму, благородства думок. При цьому народне малярство може активно використовувати надбання професійного мистецтва, яке досягло апогею в розвитку свого реалістичного, сенсорного методу в 19 столітті. Можемо спостерігати у народних майстрів близькість до натури, проробку деталей, тематичну прив‘язаність до реального життя. Між тим, це не заважає народному мистецтву залишатися на своїх «консервативних» позиціях
В народних образах знайдемо різноманітні почуття — від веселощів та гумору до смутку й печалі. Проте головна тема народного мистецтва — краса, божественна за походженням: краса природи, праці, подвигу. Навіть тема смерті оповита ореолом високих життєстверджуючих почуттів.
У Василя Романовича Григор‘єва бачимо типово народне, цілісне світобачення. Як правило, такого типу художник не змінює свою творчу манеру, бо має уявлення про те, яким повинне бути його мистецтво. Так і у В. Григор‘єва склались свої позиції щодо того, що він робить і як він робить. Перед народним майстром не стоїть проблема «нових відкриттів та знахідок» в мистецтві, для нього не варта уваги проблема еволюції його творчості (свідчення тому, в нашому випадку, відсутність фіксації дат та назв робіт у В.Григор‘єва). Творчість художника важко розібрати за етапами. Це не означає, що він не міняється. Проте ці зміни знаходяться в площині засвоєння майстерності, а суть його мистецтва незмінна. Він може ретельно виписувати рослинність, скупчення ковили в степу, листочки на деревах, козацькі строї та зброю, проте залишатися в полоні умовності сюжету, неконкретності часу й місця подій, в полоні
Загальна картина розвитку народного малярства в сучасній Україні ще далеко не повна. Поки що ми відкриваємо для широкого глядача і для історії українського мистецтва окремі постаті майстрів народної картини. Ми спостерігаємо, чим відрізняється, наприклад, галичанин та полтавчанин, що характерно для народного малярства козацького краю, типовим представником якого є Василь Григор‘єв. Не знайдемо в його картинах кольорової барвистості, що притаманно «західнякам», не побачимо скупченості фігур та насиченої активності. Щодо кольору — він стриманий та природний, щодо інтонації — повільний та виважений. В цьому відбивається широчінь рівнинного ландшафту з його плавними абрисами, далечінь неба та безкрайність степу, в якому відчутні напруга, настороженість та чекання. Здалось мені, що в натурі В.Григор‘єва та в його мистецтві — велике чекання: чекання змін, чекання здійснення своєї мрії.
Олена