Доволі важко знайти в Мережі якусь істотну інформацію про
Тараса Житинського. З одного боку, це не так вже й важливо – адже про митця має
проказувати, першою чергою, його творчість, а не суха біографія. Але факт:
почувши його голос, почувши, як і що він співає – майже неодмінно ловиш себе на
бажанні дізнатися про цю людину більше.
Лауреат багатьох фестивалів 90–х створив у Лондоні гурт
"Земляки" і готує записати свої пісні з симфонічним оркестром і
дочкою — оперною співачкою.
Що не говоріть, гени — велика річ. Народжений у родині
репресованих вояків УПА в Карагандинській області, Тарас Житинський лише у
1981–му зміг повернутися на Батьківщину — місто Івано–Франківськ. Там він
закінчив Івано–Франківський інститут мистецтв і здобув три дуже важливих для
себе перемоги: третю премію у категорії "поп–музика"на фестивалі "Червона
Рута" у 1991–му, а у 92–му — гран–прі фестивалю "Кришталевий
лев" та спеціальну відзнаку на "Слов'янському базарі". В його
творчому активі тих часів також надзвичайно вдалі, сказати б — ефектні, виступи
на вже легендарних нині форумах "Оберіг" і "Мелодія".
Справді потужно свій концертний сет Тарас відіграв на імпрезі, присвяченій
50–річчю створення УПА у 1992–му. Саме там розкрилися дивовижна харизма,
сильний голос і вкрай експресивна манера виконання співака — три складові, що
скрізь, де б не виступав, приносили йому успіх.
Протягом 90–х Тарас Житинський записав і видав два цікавих
альбоми — "Чорний лебідь" і "Ва–банк", а в 1996–му для
нього починається нове життя: він несподівано перебирається до Лондона, де
швидко налагоджує стосунки з нашою тамтешньою діаспорою, але ні на день не
розлучається з улюбленою гітарою. Головними "кониками" репертуару
Житинського були козацькі пісні, історичні думи та пісні УПА. Завівши собі на
голові справжнього оселедця, він став схожим на вільного козака в екзилі. Це
був хитромудрий план! План навернення несвідомих чи напівсвідомих українців на
своїй Батьківщині до рідного коріння, до рідного слова і пісні, власне — до
української культури. Тарасові хотілося довести (спочатку собі, а потім і
співвітчизникам), що, живучи в іншій країні і в англомовному середовищі, можна
повноцінно розвивати власну культуру і бути цікавим для місцевої публіки як
представник слов'янської культури. Тому й не дивно, що Тарас в Англії має
прихильників серед англосаксів.
Щороку Житинський разом із дружиною Марією і дочкою Іриною
навідується в Україну — до родичів. Окрім того, Тарас намагається
"захопити" по максимуму різноманітні літні імпрези, презентуючи
щоразу нові композиції. Зокрема у 2008–му на фестивалі "УНІЖ", який
влаштувала столична агенція "Наш формат", він представив свій альбом
"Пісні козаків", виданий тією ж агенцією. "Ми заприятелювали з
шефом "Нашого формату" Владом Кириченком, унаслідок чого було видано
мій свіжий матеріал, записаний у Лондоні, — розповідає Тарас. — "Пісні
козаків" — це гайдамацькі, стрілецькі й козацькі пісні різних часів і з
різних теренів країни. Пісні "Ой у 1791 році" та "Любо, братці,
любо" були записані етнографом Олександром Грибом років десять тому на
півдні України. Насправді "Любо, братці, любо" в оригіналі завжди звучала
українською, адже у війську Нестора Махна 98 відсотків бійців були етнічними
українцями. І ця пісня була чимось на зразок махновського гімну і нині є
фольклором для анархістів усього світу. Альбом "Пісні козаків"
виявився одним із найбільш затребуваних у 2008–му серед новинок компанії —
напевно, це було пов'язано з тим, що у 2007–му Тарас отримав ґран–прі на
фестивалі "Повстанським плаєм", а також органічно влився у програму
фестивалю "УНІЖ".
Наступним кроком було видання у 2009–му одразу двох позицій
— альбомів "Козацькі балади" та "Їхали батяри". Перший і за
стилістикою, і за настроями ніби продовжує диск "Пісні козаків", але
вже під кутом мужньої чоловічої баладності, елегійності. Тут Тарас виконав
відому пісню О. Веремчука "Курінний" та одну власну — "Там на
ставі". Диск "Їхали батяри" має підзаголовок "Галицький
шансон", представляє музику закарпатського композитора Ігоря Іванціва і
справді дає певний зріз сучасної батярської пісні, іншими словами — дає
уявлення про міський фольклор довоєнної Галичини, який у 20—30–ті роки становив
надзвичайно строкате й колоритне полотно із цілим спектром суто галицьких
характерів.
Уже кілька років у Великобританії функціонує створена
Житинським група "Земляки", складена з наших "колишніх",
яка грає і народну пісню, і авторський репертуар. "Земляки"мають
непоганий концертний ангажемент по всій Англії, але поки що, за певних причин,
не можуть відвідати Батьківщину, а точніше — покинути Великобританію. Сьогодні
Житинський виношує доволі амбіційний проект — запис авторської пісенної
програми із залученням справжнього симфонічного оркестру і за участі дочки
Ірини. "Відтоді як Ірина отримала ангажемент на сцені Оперного театру в
польському Вроцлаві, — каже Тарас, — я весь час обмірковую нашу спільну
програму, яка б схрестила мою манеру співу, де, окрім народної музики, присутні
впливи блюзу і класичного року, з оперним вокалом моєї дочки. Поки що заважає
лише те, що запис живого симфонічного оркестру в Англії є надто дорогим
задоволенням, а імітувати звучання оркестру за допомогою електроніки — не
хочеться...
"Стовідсотковий пілігрим" — так визначив свою долю
і спосіб життя сам Тарас Житинський. "Завжди відчуваю себе у дорозі, —
пояснює він. — Зупинки бувають довшими чи коротшими, але головне — наповнити їх
сенсом, тобто — творчістю. І рухатися далі..."
Автор: Олександр ЄВТУШЕНКО, "Україна молода"