Автори / Євгенія Кононенко / «День починаю з новин — дивлюсь, чи немає війни»
Євгенія Кононенко - письменниця і перекладач.
Остання новинка її доробку - переклад французького роману «Елегантна їжачиха».
Кононенко видала немало романів і новел, але все ж таки вона більш відома, як
автор лаконічної та влучної малої прози. Її візитівки - збірки новел «Новели
для нецілованих дівчат», «Повії теж виходять заміж» і «Без мужика». Зараз
Кононенко працює над перекладом нового французького тексту Філіппа Лабро. «Українська
правда. Життя» відволікла письменницю від труднощів перекладу, щоб прогулятися
надрами алфавіту.
А
Амстердам
Місто, яке я відвідала, коли
вже побачила й інші славетні міста. Воно мені сподобалось, але не більше того.
Я чула від людей захват, але в мені якийсь механізм не проклацнув. Інші міста
справляли яскравіші враження. Було очікування чогось іншого - такого, що було в
Ліоні. Хоча Ліон теж не всіх вражає. Я тричі була в Амстердамі, мені ніби тричі
давали шанс його полюбити, але цього не сталося.
Б
Брат
У мене його не було. У мене
не було навіть двоюрідних і троюрідних братів. І це був ніби знак, щоб він був
у моєї дочки.
Ви єдина дитина у
сім'ї?
Так. Хіба це така рідкість?
Не нудно було із
собою?
Ні. Нудно не було, хіба що в
дитячому садочку було погано - там були противні виховательки, а в школі вже
стало краще. Але своїх дітей я в садочок все одно відводила. У них було не так
- вони ще й у дворі товклися, ніби поруч із домом. А мене возили за кілька зупинок.
В
Великий досвід
Вважається, що сюжети у
письменника дрібні, якщо він обмежується винятково зображенням родинного життя.
А відбутися як великий письменник нібито можна тільки, якщо був великий досвід
- війна, в'язниця, конфлікт із диктатурою. У мене до 30 років життя пройшло в
Радянському Союзі, але великих конфліктів з радянським істеблішментом не було,
ні зовнішніх, ні внутрішніх, бо я не робила кар'єри.
Д
Діти
Діти - це теж великий
досвід. Вони мисляться в нашому середовищі переважно як учні елітних гімназій,
а потім - студенти закордонних університетів. А що далі - ще не дожили,
принаймні, мої колеги ще до цього не дожили.
А в мене все пішло не тим шляхом. Бувало таке, що у сина конфлікти з
міліцією, а дочка в депресії, справжній, по медицині. І все це ми пережили, все
подолали. Це великий досвід. Принаймні, це те, чого не можна знати на чужому
досвіді.
І ніколи наперед
такого досвіду не передбачити.
Так. Ніколи жінка не
передбачить, як у неї це буде. Коли я вийшла заміж, один із моїх колишніх
бой-френдів сказав, що ніколи б не одружився з жінкою, в якої не буде молока
годувати дитину - він так і ходить старим холостяком.
А про дітей дуже важко
писати в літературі. Якщо і батьків, і всіх колишніх чоловіків-коханців описати
впізнавано - запросто, то про дітей так не виходить, щось заважає.
Часто проводять
паралель між дітьми та романами - тексти мовляв з'являються, як діти
народжуються. Ви згодні з таким тлумаченням?
Для мене це не так. Якщо
діти - це тексти, то не я їх пишу. Чи вони самі пишуть, чи доля їх пише.
Тексти - це теж не діти.
Жінка ж під час вагітності ніяк не регулює цей процес - хіба що виконує поради
лікарів, щоб дитина народилася здоровою. А що робити для того, щоб дитина
народилася певної зовнішності, із тими здібностями, яких від неї чекають саме в
її родині?
Виношування тексту - це
свідомий процес. Хоча там є елемент несвідомого - без того не було б
літературного тексту, був би хіба науковий якийсь трактат.
Г
Гра
Я не сміла гратися в
дитинстві - така була затуркана бабусею дитина. І, можливо, тому пізніше виник
якийсь ігровий момент у текстах - гратися словами, писати під псевдонімом...
Були тексти, написані під псевдонімом, які я так і не розкрила як власні - ось
така гра. Зараз мені забракло сил вести цю гру.
Писати текст - це
теж була гра?
Не було іншої можливості
втекти від реальності, яка мені не подобалася. Я почала пізно - коли вже були
діти, чоловік, який дратував. Перше оповідання написала в 32 роки, це «Драні
колготки» - я і зараз включаю його в свої збірки. Це оповідання тоді сприйняли
як документальне, хоча воно таким не було.
Про ваші тексти взагалі говорять з підозрою автобіографізму,
хоча, по-моєму, там більше fiction, ніж автобіографії.
Звичайно. Документальних
текстів у мене дуже мало.
Ваші тексти досі є
вікном для втечі?
Ні. Діти виросли, тепер є
більше можливостей для власного життя. Тепер залишилася інерція - образи
народжуються самі, я їх записую. Ну і соціальне очікування теж - чогось від
мене ж чекають, питають, коли наступна книжка.
У цьому важко розібратися. І
кажуть, що якщо розібратися, то перестаєш писати.
Страшно втратити це?
Звичайно, цього не хочеться
втрачати. Сподіваюся, воно буде зі мною.
Ґ
Ґедзь
Летить той дивний ґедзь,
летить, як астероїд... згадується вірш Ліни Костенко. Звучить гарно, краще, ніж
«овод».
Е
Елегія
У мене багато оповідань, де
фігурує слово «елегія» - «Елегія про старість», «Київська елегія», «Телефонна
елегія», «Комп'ютерна елегія», має ще бути «Віртуальна елегія», бо все до того
спонукає.
Як вам, до речі,
живеться у віртуальній реальності?
Я почала сторінку в ЖЖ і не
змогла її вести. Я користуюся інтернетом, але я там не живу. Хоча багато хто
там саме живе. Люди ніби бачаться щодня, але все одно хочуть мати ще й той
віртуальний майданчик для спілкування. Я цього не розумію, сама більше люблю
зустрітися та поговорити або ж написати друзям простого електронного листа. Я
ще розумію емігрантів, які живуть у ЖЖ, у них обмежене спілкування...
Так, свій день я починаю з того, що відкриваю сторінку новин,
подивитися, чи нема війни. Але відучую себе від того, щоб відкривати усі
посилання і все те читати. Читати з екрану втомлююсь. Статті можу читати,
довідкову літературу - теж, а книжок, які я свого часу накопіювала собі на
комп'ютер, я так і не прочитала.
Є і Ж
Євгенія та Женя
І досі я підписуюся з
літерою «Е», бо літера «Є» якось не лягає в мій розпис. Хоча я вчилася в
українській школі, і мені ця літера ніби близька. Мені казали, що в якійсь дуже
шляхетній українській мові пишеться «Евгенія». Я вважаю, що це на французький
манер - Eugenie.
Ім'я має для вас
значення?
Вважається, що має. Але
спостереження це спростовують. Є поширені імена, носії яких дуже різні. Ім'я
треба давати дуже свідомо, щоб воно спрацювало. Це як оберіг - він має бути
дуже свідомо вибраний, його не можна просто купити на базарі і подарувати.
Мені моє ім'я в дитинстві не
подобалось, тому що воно і дівчаче, і хлоп'яче. А потім стала це сприймати
спокійно.
Але ж це відкриває
такі широкі можливості для гри.
Так, я відчуваю в собі деякі
чоловічі принципи, можливо, це через моє ім'я. Але причин з'ясувати не можна,
адже я не жила з іменем Тетяна, яке нібито не має чоловічого варіанту.
З
Змія
Це символ краси, мудрості.
Уроборос - символ відродження, гностичний давній символ.
Мій дитячий спогад - батько
водив у цирк, де була гімнастка жінка-змія. Це посилило мої симпатії до цього
символу. Негативу до змій не маю - я не жила в тих місцях, де вони кусаються.
Вдома змія не живе?
Тільки стандартні кіт і
собака. Тримати змію треба вміти, треба бути зоологом, вміти доглядати
екзотичні створіння. В мене до котів найбільші сентименти.
Колись Іван Андрусяк сказав, що людей можна поділити на «собачатників»
і на «кошатників». Згодні?
Так. Я думаю, що котів
більше люблять ті, у кого потенціал любити самим, а собак люблять ті, хто хоче
бути любимими, кому подобається отой відданий собачий погляд. Коли на мене
собака так дивиться, то мені стає ніяково - я б не хотіла, щоб на мене так
дивився якийсь чоловік, мене це дратує.
І
Ізраїль
Це моя остання подорож. Я
їздила до подруги, з якою вчилася в університеті. Єрусалим мої очікування
виправдав, на відміну від Амстердаму. Мені хочеться ще раз там побувати.
Храм гробу Господнього у
мене релігійного відчуття не викликав - там забагато туристів. Ідеш і чуєш «Ваня,
я заняла очередь на Голгофу!». Мовчання біля Стіни плачу більше надихає на
думки про вічність. Хоча й там туристи фотографуються, як біля якогось фонтану.
Ї
Їжа
Про мене в критиці колись
писали, що в мене добре розроблена тема їжі в текстах. Хоча про мої тексти не
мені судити.
Як науковець Центру
культурних досліджень я шкодую за тим, що на Гоголівську конференцію не подала
теми «Гоголь і їжа», то дуже масштабна тема. То ж доведеться розвинути цю тему
вже поза ювілеєм великого письменника.
А приготування реальної їжі
- в минулому. Колись я тушкувала рулети у вині, зашивала в битки із індички
свинину... але це вже в минулому. Зараз готую щось найпростіше.
И
На цю літеру нічого не
починається. Хіба що в тому старому правописі. Вона на слух дивно та шляхетно
звучить. А можливо, просто незвично.
Були б готові
перейти на інший правопис?
Так, навіть на латиницю
могла б перейти. Хоча зараз мені написати листа латиницею важко, простіше вже
англійською.
Й
Гарний сполучник
К
Кіт
Ми з дочкою були на виставці
тварин, бачили там кошенят по 6 тисяч гривень. Я думаю, що дорогий кіт може
бути дуже противний. Адже ж котів люблять за те, що вони муркотять, за те, що
труться об ноги, за їхній загадковий погляд.
У нас був рудий кіт, який не
прижився, бо ми його брали у людей. А цей сірий звалився синові на голову, і ми
його не могли не взяти, він прижився. Він такий старий холостяк - не шукає
кішку, не мітить кутки. Хоча ми його не кастрували - у мене на це якийсь
протест, я не змогла.
Л
Лайка
Лайки треба мало - це як
сильні ліки. Я у своїх текстах лаюся мало, проте іноді буває. У нас лайка
звучить здебільшого російська - очевидно, коли українці лаялися, то
послуговувались або російською, або польською лайкою. Тепер ще й англійську
лайку використовують. Можливо, це неповноструктурність мови. Хоча, багато мов
не має власних матюків, користується англійськими чи іспанськими.
М
Мед
У мене чомусь зараз період
дегустації меду. Це пізно прийшло. Якщо гурманство - то в бік меду. Зараз я
найбільше люблю густий непрозорий акацієвий. Раніше цукерки були смачніші.
Н
Норма
Про норму треба домовлятися,
а потім говорити про не-норму. Скажімо, коли в дочки була депресія, я
замислилася про те, що таке норма. Для радянської психіатрії нормою була соціальна
адаптованість. Ходиш на роботу, значить нормальний. Зараз тиняється багато
безробітних, і ніхто їх не працевлаштовує насильно, ніхто не вважає це
ненормальними.
Тобто ви ділите людей на нормальних і ненормальних?
Норма - це все, що не
заважає іншим. Звичайно, є речі, які дратують. Скажімо, мою маму завжди
дратували відверто одягнуті дівчата. Але мене вони не дратують. Я думаю, що
дратують ті речі, що пов'язані з нашими комплексами. Дратує все, що є в нас,
але чого ми в собі не визнаємо. Взагалі, ніщо дратувати не повинно. Треба іти
до буддійського спокою. Хоча для багатьох спокій є не нормою, а нечутливістю,
байдужістю.
О
Опіум
Це перший наркотичний засіб,
про який я почула. Спочатку я читала про нього в Діккенса, потім моя бабуся
розповідала, що ще до революції лікар давав опіум від болю у животі. І в мені
ця двоїстість залишилася. З одного боку - курці опіуму Лондона з романів
Діккенса. З іншого боку - моє захоплення гомеопатією, де існує опіум, який
продають у аптеках.
Більше з наркотиками я не мала
справ. Якийсь дурний план спробувала, але мене не взяло. Кажуть, що ті, хто вже
мав якесь захоплення - робота, кохання, щось ще - тих не бере.
А інші стимулятори
творчого життя?
Музика класична і джаз.
Моцарт, Бах... Паганіні писати не дає, він розбурхує. Музика допомагає увійти в
робочий стан.
Оскільки я досі живу з
дітьми, то мені треба така огорожа - навушники і музика.
П
Париж
Потрапила туди в 1993 році,
це була літературна премія. Місто дуже вразило тим, що досі вражає в Європі -
великою кількістю збережених історичних пам'яток.
Париж - це свято,
яке завжди з тобою?
Таким містом може стати не
обов'язково Париж. Залежить не від самого міста, а від твого настрою. Але ті,
хто ще не був за кордоном, хочуть неодмінно потрапити в Париж, я й сама такою
була і добре пам'ятаю той свій стан. Коли я туди нарешті потрапила, я дуже
багато ходила пішки на великі відстані, дуже багато побачила на власні очі,
майже все, про що чула раніше з книг і з кінофільмів, але свята не відчула.
Мабуть, треба мати в Парижі знайомих парижан, - тоді Париж не буде
просто красивим готичним містом, а святом. Особисто для мене Париж ніби став
щепленням від нестримних масових бажань.
Р
Релігія
Опіум для народу - в
радянські часи це розуміли примітивно. Але релігія справді як свого роду опіум.
Ви потребуєте
релігії?
Звичайне, релігійне почуття
в мене буває, як і в багатьох. Воно може виникнути і в православному храмі, і в
католицькому, і біля Стіни плачу. Православна музика також його породжує, хоча
саме православ'я, його символіка, його філософія мені чужі.
Я не можу конкретно
сформулювати свою систему вірувань. Я ще не готова про це говорити чи
пропонувати свої погляди комусь.
С
Сатана
Це те, чого люди не повинні
боятися.
Сатана - це
уособлення зла. Для вас існує абсолютне зло? Що його втілює?
Хвороби, страшні люди, хворі
маніяки, яких не можна вилікувати, а можна тільки від них врятуватись - всього
цього я боялася раніше. Зараз я розумію, що зло - це несвідомість. Якщо потроху
здобувати свідомість, то і абсолютне зло зникає. В моїй філософській системі
абсолютного зла немає. Свідомі люди можуть спілкуватися з Сатаною. Він їх не
спокусить і не переконає.
То ви нічого не
боїтеся?
Боюся. Хвороб, зустрічей з
чимось... Але всьому можна якось запобігти якимись індивідуальними, не
пов'язаними з жодною офіційною релігією, ритуальними діями.
Це як забобон?
Скоріше, індивідуальний
ритуал. Його ніхто не може підказати, кожен має намацати свій самостійно. Я
іноді роблю якісь дії, спрямовані на корекцію долі. Це допомагає, але цим не
можна зловживати.
Це у ворожок
знімання «венка безбрачия»?
Серед ворожок і чаклунів,
які дають об'яви в газети, багато шарлатанів. Справжні знахарки живуть у селах
і не можуть із нього виїжджати. Так по всьому світу. Я про це ж саме говорила з
одним монголом - він був ректором Університету народних знань. Він розповідав,
що сила шаманів зосереджена в землі, на їхній рідній території. До цього треба
звертатися дуже обережно, тільки в разі крайньої потреби. І про цей досвід
краще не розказувати.
Т
Творчі плани
Про них не варто говорити,
інакше вони не справджуються. Про них треба говорити в гомеопатичних дозах.
У
Увічнення
Це свідомі дії земних людей
для того, щоб увійти у вічність. Але чи варто це робити? Хоча є певний бік
несправедливості - є недооцінені митці.
Хто у вашому
особистому Пантеоні несправедливо увічнений?
Наприклад, Маргарита
Юрсенар. Я її дуже люблю, але вона і в французькому, і в світовому іконостасі,
як на мене, недооцінена. Також я колись займалася французьким сонетом, укладала
«Антологію французького сонету» - тоді на мене автори маргінальні справляли
враження більше, ніж Ронсар, який увійшов у канон.
Ф
Філософський камінь
«Філософський камінь» - це
мій улюблений текст Маргарити Юрсенар. Філософський камінь - це не камінь.
Це метафора.
Як пошук Святого Граалю.
Який Грааль ви
шукаєте?
Звичайно ж, це не
матеріальна річ. Звичайно ж, письменник завжди шукає слова для якогось
незвичайного твору. Я хочу дописати свій останній текст в останній день свого
життя і не насолодитися його земною славою.
Х
Хаос
Поняття, в якому завжди
хотілося розібратися від малого віку. Це слово водночас вживається і в
побутовому сенсі, і в філософському.
Розібратися в хаосі
- це навести в ньому лад, упорядкувати?
Ввести систему координат,
розбити темний простір на квадрати. Чи допоможе? Це загадка, і вона вабить. Чи
можна впорядкувати хаос? Тоді, очевидно, зникне рух. Але ми зобов'язані давати
раду власному хаосу, в своїй душі, а потім особистим прикладом допомогти комусь
подолати його власний хаос.
Ц
Цифри
Їх 10, і це також
впорядкування хаосу. Ми так звикли, що цифр саме 10, але ж це відносно. Ми
просто не можемо собі уявити, що цифр не 10. Ось спробуйте додати в стовпчик
римські цифри. Це створить величезні проблеми.
Ч
Чай
Зелений чай до меду.
Китайський чай вранці. Я колись переклала вірш бельгійського поета Оділон Жан
Перьє:
О, таємничий чай у порцеляні гарній!
Йому нема ціни, усі багатства марні.
Немов японці, я дивлюсь у чайний вир,
В моїй душі панують лад і мир.
Дай боже, щоб завжди були
умови спокійно вранці випити чашку чаю.
Ш
Шарм
Слово іноземного походження,
яке не має синоніму в українській мові. Воно приносить свій відтінок сенсу,
якого немає в українській та російській мовах.
Шарм - це французькі
кінофільми, в яких є щось невловиме, де є простий сюжет, але прекрасні деталі.
Шарм - це деталь, продумана деталь.
Люди з шармом -
рідкість?
Це залежить від настанов,
від того, чи ми схильні це бачити. Одна людина для одного має шарм, а для
іншого - ні. Хоча є люди, які зачаровують усіх.
Щ
Щастя
Чи це щось суєтне, чи
високе? Це стан душі, його не викликають об'єктивні причини, хоча і вони також
- ми не настільки відірвані від соціального життя.
Щастя може прийти просто так
і так само швидко минути. Його несе щире спілкування, яке виникає нечасто, це
особисті відкриття, це щастя у твоїх дітей, це коли відчуваєш, що в тебе
все-таки є друзі, що існує братерство - чи сестринство.
Ю
Юрба
Скільки разів нам
повторювали «натовп чи народ»? Юрба дуже пов'язана з хаосом. Я люблю самотні
місця відпочинку, не люблю, коли багато людей.
Я
Ялта
Дуже хочу там побувати
зимою. Але ніяк не вдається, хоча в Париж поїхати важче. Це ж ніби можливо, але
не виходить. Треба знайти цю можливість - влітку там нецікаво.
Ірина Славінська, «Українська правда. Життя»
Додав Art-Vertep 15 червня 2010