Автори / Гайдамаки / Годі спати, годі боятися, годі брехати собі й іншим!
Розбудити українців від лінощів та суспільної пасивності спробував гурт «Гайдамаки». Музиканти презентували нову платівку під назвою «Годі спати!». До запису альбому долучилися також Каша Сальцова з гурту «Крихітка» та іспанці Che Sudaka. Соліст гурту Олександр Ярмола висловив свою думку про те, як музиканти можуть впливати на суспільство та чому українці не дослухаються до моральних авторитетів.
– Що нового у вашому гурті? Всі говорять про абсолютно новий формат, але в чому саме полягають основні зміни?
– Секрет у зміні складу. Зовсім інші хлопці прийшли до гурту. Я думаю, в тому основна причина, чому змінився стиль. Він став максималістичним, безпосереднім, драйвовим – такий удар вперед.
– Музика «Гайдамаків» стала відчутно важчою, але і змістова складова змінилась. Альбом називають бунтарським. У чому бунт?
– Бунт можна знайти і в текстах, і в музиці. Але він, в основному, в подачі, в тому, що це дійсно рок-гурт. Звичайно, це не є агресивний удар. Це спілкування з публікою, але спілкування безпосереднє спілкування, яке робить вибух.
– Як ви ставитесь до того, що альбом журналісти назвали «політичною провокацією»? В чому політичний маніфест «Гайдамаків»
– Ми не думали про політику, коли його робили. Нам просто хотілося висловитися, сказати все, що наболіло. Мабуть, коли людині наболіло і вона щиро каже: «Мене всі дістали! Я думаю так, так і так!» – це основний зміст цього альбому.
Маніфест в тому, що годі спати, годі боятися, годі брехати собі й іншим, годі лінуватися… Життя є таким, яким воно є і воно всім не подобається ,але всі продовжують якось цю рутину.
Ми не вибудовували якусь стратегію, як перебудовувати суспільство. Наразі це просто вибух і руйнація того, що є.
– Але слова «руйнація» та «вибух» - це деструктивні терміни…
– Деструктивні. Гайдамаччина, вона і є деструктивною. Якщо ви повернетеся до історії, то учасники Коліївщини не прагнули потрапити у парламент… Може хтось і прагнув із них, але вони вчинили стихійне повстання.
На рівні музики це є така собі Коліївщина.
– Традиційно українських музикантів, які пишуть тексти із соціальною складовою, запитують: плануєте політичну кар’єру?
– Ну яка у гайдамаків може бути політична кар’єра?
Я жартував з цього приводу, коли запитували: «Що б ви зробили, якби пройшли в парламент?» Ми знесли б перші ряди, поставили б замість трибуни сцену і просто грали б. І хто не треба, той би з парламенту вийшов, а хто треба, той би зайшов. Ми просто грали б нон-стоп.
– Ви вірите, що можете вплинути на аудиторію? Ви відчуваєте, що ваша аудиторія з часом змінилася?
– Ми впливаємо на аудиторію, а аудиторія впливає на нас. Важливо, що це не одностороннє спілкування. Ми уловлюємо настрої і про це пишемо пісні.
Ми відчуваємо, що змінюється настрій у суспільства в Україні взагалі. Воно все більш наелектризоване, все більш напружене.
Це певна радикалізація, але не в тому сенсі, в якому її треба боятися. Це, коли люди вже не можуть жити по-старому. Якщо політика не буле схожа на театр оперети, то тоді, можливо, щось вона і змінить. Але поки це цирк або театр.
– Українці зараз не дуже схильні вірити «моральним авторитетам нації», часто ставлять під сумнів, хто є моральним авторитетом. Чому?
– Моральні авторитети нації і середньостатистичні українці, яких ми бачимо на вулиці, – між ними, на жаль, прірва. Цю прірву треба якось подолати, щоб дослухатися до тих авторитетів. Я сам підтримую ініціативу «Першого грудня», я їх розумію.
Але, знаєте, Христос прийшов не до якогось племені, а до євреїв, які на той час вже були досить розвиненими. Він прийшов на підготовлений ґрунт.
Ця ініціатива «Першого грудня» – це щось подібне. А кричать вони зараз, як той, хто кричить у пустелі.
Ми звертаємось більше до «емоціо», ніж до «раціо». Ми не проти, якщо прийдуть моральні авторитети і побудують щось нове на місці того, що ми своїм вибухом зруйнуємо.
Андрій Баштовий, Радіо Свобода
Додав nady 12 квітня 2013
Про автора
З00 років тому схід Європи палав вогнем — народ йшов на народ і царство на царство. З цього вогню з‘явились гайдамаки — воїни давнини, лицарі та бешкетники з України.