Автори / Віка Врадій / Сестричка Віка повернулась в Україну
Колишня
Віка Врадій, зірка української музики кінця
… Її виступ на першому фестивалі «Червона рута» у 1989 році став землетрусом, сонячним ударом і повінню одночасно. Від її хриплуватого голосу, пісень, зовнішнього вигляду, епатажної поведінки, шолому льотчиці на голові слухачі очманіли. Вона взяла
Влітку
І ось Віка повернулася! Ті самі сяючі очі, той самий тембр голосу. Востаннє ми розмовляли років тринадцять тому. Вона тоді розривалася між інтерв’ю та приготуванням обіду для трьох чоловіків — сина, свекра та чоловіка, Володі Бебешка, відомого композитора та звукорежисера, з яким згодом життя розвело.
— Не повірю, що ти приїхала просто як туристка. Точно щось задумала!
— Задумала! Я не з тих людей, кому може бути добре в хаті, на дивані, у капцях та халаті. Маю бажання відновити український
— Ну скажи нарешті, чому ти тоді залишилася там? Якби можна було відмотати «плівку» назад і пустити її заново, скористалася б цією нагодою?
— Для мене життя за межами України — це дуже великий експеримент. Такий собі екстрим. Але свідомий. Не переживши усього, я, мабуть, і не знала б, як можна любити свою країну, кожний камінчик, кожний листочок. Дивитися в очі людини і відчувати, що ви — з одного тіста, що ви народилися на одній землі, в ту саму епоху, що ви маєте спільні спогади. Яке це щастя! Можна їхати куди завгодно, пізнавати світ і людей, але жити треба там, де народився — в Україні. Я в цьому переконувалася щодня, усі ці одинадцять років.
— Ти не маєш наміру повертатися до Сполучених Штатів?
— Я нікуди не хочу повертатися. Я вже повернулася. Їздитиму в гості, а житиму тут. Була вже у лісі, в Карпатах, гриби збирала. Мене колись мама вчила гриби збирати (мама Віки померла за рік до її тріумфального виступу на «Червоній руті» — Г. В.). Ходжу по траві і листю, і так мене це все за душу бере, усі ці запахи… Реву… Але якби можна було «відмотати плівку» назад, все одно тоді залишилася б у
— Ким ти працювала в
— Я співала в клубах. Але жити за рахунок цього не можна. Тому мені довелося навіть навчитися водити машину. Сьогодні я просто ас цієї справи. Працювала в музичній компанії водієм лімузина. Працювала на церемоніях «Греммі», «Оскар» із зірками
Мала кілька своїх концертів у
— Що забракло для того, аби там стати такою зіркою, як в Україні?
— Для того Америка мусила б стати Україною.
— А як тебе наша діаспора сприймала?
— Дуже добре. Але лише до тої пори, поки я не залишилася. А потім я захотіла йти своїм шляхом і пізнавати цю країну зсередини, спілкуючись з американцями. Хоча є зв’язки з діаспорою, які я підтримувала і ніколи не обривала. Скажу відверто: усі ці роки я дуже самотньо почувалася. Американці — інші, не такі, як ми. У них найцікавіша тема для розмов — гроші. Там не прийнято обговорювати свої почуття, якісь проблеми, немає розмов «за життя». Це поганий тон. В усіх усе «о’кей». Вас запитують: «Як справи?», але запитання не передбачає відповіді. Це нікого не цікавить. Я на відстані зрозуміла, що для мене означає Україна. Там все не таке — стосунки, розмови, навіть каштани інші, вони не цвітуть. Там я зрозуміла, що моя самореалізація може відбутися тільки тут, де добре моїй душі.
— Син був підлітком, коли ви залишилися у США. Як він сприйняв твоє рішення їхати в Україну?
— На моє щастя, він за усі ці роки так і не став справжнім американцем. Він повернувся сюди ще раніше, ніж я. Вже встиг закохатися і повідомити мені, що нікуди звідси не поїде. Ми з ним радше друзі, аніж мама і син. Якщо мене щось не влаштовує, ніколи не сварюся, кажу: я б зробила так і так. Якщо він до моїх слів прислухається — добре…
— А що про наших чоловіків зрозуміла далеко від дому?
— Наші чоловіки — козаки! В Америці козаків немає (сміється). Якщо серйозно, то мені в житті щастило на чоловіків. Мої чоловіки були найкращими, найрозумнішими. Жінки, які думають, що ми не можемо впливати на них, помиляються. Можемо. Але не треба намагатися їх переробити, перевиховати. Перш за все тому, хто з тобою поруч, треба дати стільки свободи, скільки хочеш отримати взамін.
— Твоє серце вільне?
— Ні. Воно — у
— Хто допомагав тобі колись створювати сценічний імідж?
— Я все життя сама собі режисер. Ніхто ніколи не ставив мені рухи, ніхто мене спеціально не зачісував до виходу на сцену. Свобода самовираження — найважливіше у творчості кожної людини. Ніхто нічого не зробить для тебе так органічно, як ти сама. Але зараз наш
— Твої стосунки з грошима: це паритетні стосунки, взаємна байдужість, взаємне тяжіння?.. Ти поїхала з України на піку кар’єри, до того ж на злеті фінансових можливостей і перспектив — попереду чекали гастролі, концерти, записи… А ти вибрала невідомість і фінансову нестабільність.
— Гроші мені потрібні лише для того, аби забезпечити мінімальні можливості для проживання і для того, аби займатися улюбленою справою. Ніколи не складала гроші у панчоху, ніколи нічого не тримала на «чорний день». Взагалі не знаю, що це таке. Саме цю мою рису часом сприймають як найбільш дивну. Збираю лише маленькі іграшкові ведмедики. На цьому мої речові забаганки вичерпуються.
— Від того часу, як ти готувала обіди на трьох осіб, що змінилося в організації твого побуту?
— Грандіозні зміни відбулися. Я більше не присвячую цій справі стільки часу. Нашій українській жінці треба пам’ятник поставити, а її, розумну, роботящу і красиву, носити на руках. Більше ніде таких жінок немає. Я свій побут спростила до мінімуму. Готую їсти рідко, цілком змінивши ставлення до їжі. На неї не варто витрачати багато часу. Один з моїх планів, до речі, відкрити тут свою школу, в якій бажаючих навчатиму того, чого навчилася сама: дихальні вправи тибетських монахів, які я адаптувала для себе, система здорового способу життя, вміння бути щасливою. Хочу пов’язати це зі своїми особистими експериментами, результати яких можуть багатьом змінити життя на краще. Ранок, наприклад, краще починати зі 101 кроку у проточній воді, найкраще — у воді карпатських гірських річок чи джерел. (Карпати — геніальне місце на землі, що дає людині потужну енергію). А у Львові чи
Я працюю, як ми усі, але намагаюся проживати кожен день, смакуючи його, а не дивуватися, як швидко і непомітно він минув. Це злочин — залишати для себе самого надто мало часу, приходити додому з роботи і падати в ліжко. Життя дає море нових відчуттів і вражень, а ми себе збіднюємо. Час для себе, для роздумів має бути протягом дня. Коли виникає можливість відчути щось нове, побачити, пізнати — я обов’язково йду цьому назустріч. Я ж екстремалка за своєю суттю. Хоча, якби мене як «рідкісний екземпляр» (мене так часом друзі називають) заносили б до Червоної книги живої природи, то я воліла б, аби записали: «Мавка лісова, звичайна».
— Правда, що ти колись у Карпати сама ходила?
— Правда. На три дні йду спокійно — і жодної людини поруч. Де ніч застане, там і зупиняюся, бульбу печу, сплю під зорями. Крейзі! І зараз планувала піти, але наразі не встигла — дуже зимно стало. Такі походи дуже загартовують — дізнаєшся про себе щось нове.
— Вперше бачу жінку, здатну на це.
— Ну ось — і тут я перша…
Галина ВдовиченкоФото Мирона Маслюка
За матеріалами газети «Високий Замок»
Довідка: На професійну сцену львів’янка Вікторія Врадій вийшла ще школяркою — з 1976 року вона співала в популярному ВІА «Арніка». Репертуар Вікторії того часу — типова українська естрада «а ля Софія Ротару», дві пісні у її виконанні тоді вийшли на одному із збірних міньйонів фірми «Мелодія». Пізніше, паралельно з навчанням у Львівському університеті, вона співала в
Додав Art-Vertep 04 жовтня 2004
я невпевнений чи то та віка прояку я думаю, але якшо то є " мамо я дурна я хочу пива " то ядуже радий . я ше був шмарком коли почув перший раз про віку і мені дуже сподобалось. а потім кудась зникла, а тепер знов повернулась. УРА!