Автори / Віка Врадій / Віка Врадій: «У школі я завжди стояла в кутку»
Розмова з Вікторією Врадій, співачкою. Чутки, які ширились у музичних колах Львова ще наприкінці літа, восени таки набули реальних обрисів, а в останні дні листопада стали відкриттям для всієї України: Віка повернулася! І знайомі кожному ще з 1989 року пісні, котрі співачка знову виконала на майдані Незалежності, виявились актуальними як ніколи. Культова виконавиця початку
Але впродовж останніх десяти років її неприсутність удома не означала забуття: пісні співали, ремікси записували, співачку пам’ятали. Тепер, ідучи на зустріч із Вікою, від якої в роки її найбільшої популярності я, звісно, «фанатіла» не менш за своїх друзів, не пропускаючи жодного концерту, відроджую в пам’яті найяскравіше враження: виступ у Будинку офіцерів разом із «ВВ». Як з’ясувалося незабаром, це також один із найулюбленіших концертних спогадів моєї співрозмовниці.
— Доля популярного співака часто коротка та жорстока. Зійшовши одного разу зі сцени, дуже важко буває повернутися знову. Вам, як здається, це вдалося б дуже швидко: відродити репертуар, стати модною, повернути собі аудиторію різних за віком шанувальників. У чому таємниця?
— Думаю, в нестримному бажанні бути щирим. У мене ніколи не було візажистів, дизайнерів тощо. Завжди була такою, якою є, я «робила» себе сама. Й ці роки, впродовж яких не була в Україні, не означають, що справді не була тут. У думках була кожної миті та щодня. Не важливо, скільки часу ти був відсутній, найважливіше те, що ти несеш у собі. І моя енергетика, моя сила залишилися тут. Можливо, таємниця — в цьому, не знаю. Нехай на це запитання краще знайдуть відповідь мої шанувальники.
—
— Я вже думала над цим (сміється). А й справді — важливо опинитись у правильний час у правильному місці. Вважаю, що 1989 рік — це був той час, коли я мусила бути тут і була тут, почуваючись такою собі Жанною Д’Арк. Ті роки, коли я не була в Україні, виглядали мені тут просто нецікавими. І от я використала першу ж нагоду повернутися сюди і приїхала саме тієї миті, коли знову треба. Мене знову «рве», я знову відчуваю себе в 1989 році.
— І ті пісні, які ви співали тоді, знову виявились актуальними. Невже нічого не змінилося?
— Я просто відчувала, що ті пісні мені ще колись знадобляться. Єдиний раз за 11 років, що мене не було в Україні, виконала їх 15 вересня 2002 року на
— А що відбувалося з Вікою за тих понад десять років, коли українські шанувальники могли про неї лише згадувати?
— Я людина, яка цікавиться всім: мені цікаво пізнавати інше життя, інших людей. Саме тому я й поїхала до США. Тривалий час жила в
— Стінгу доводилося слухати ваш виступ?
— Саме наш — ні, але я познайомилася з ним під час одного з інших концертів у клубі. Адже
— Тобто якщо ми знову почуємо вас, то це буде «змінена Віка»? Лише музика протесту, така актуальна нині, тільки «символи» початку
— Мені вже дуже хотілося б скінчити з музикою протесту й заспівати «про любоув» (сміється). Сподіваюся, що 26 грудня ця музика прозвучить востаннє, як, наприклад, пісня «Ганьба».
— Але ж навіть коли ви підготуєте нову програму «про любоув», бонусом у ній, безперечно, залишиться «Ганьба». Так вимагатиме аудиторія…
— Так, але ці речі можна виконувати вже трансформовано, в іншій подачі. Музика протесту може бути й музикою внутрішнього протесту. Зрештою, протест присутній у всьому. Навіть у коханні.
— Ваші пісні виконують зараз і інші українські співаки. Як реагуєте на такі «ремікси»? Наприклад, на «Україна —
— Я випадково саме ввімкнула телевізор і була вражена — не можу сказати, приємно чи ні… В кожному разі, моєї згоди співати ці пісні ніхто не запитував, я не знаю того, хто їх виконує. Досить того, що Кузьма співає «То моє море».
— Для вас, мабуть, чимало імен, облич в українському
— Я ще не дуже в це все, чесно кажучи, «в’їжджаю», але не можу зрозуміти того запопсованого «піплу», який робить, наприклад, програму «Шанс» чи тиражує співаючих Барбі. Це мені нагадує виробництво протезів.
З іншого боку, я щаслива, що працюють такі люди, як Марічка Бурмака чи «Океан Ельзи», як «ТНМК» чи «Борщ» (Піпа) — мій великий друг, із яким маю намір робити щось спільне. Це люди, які не здатні продати свою совість, своє серце, свою творчість.
— Та Віка, яку пам’ятаємо, вперше з’явилася перед слухачами як «сестричка» «Братів Гадюкіних». Плануєте поновити «родинні зв’язки» на сцені?
— Я тривалий час не знала, як склалася їхня доля. А щойно приїхала — почула про ідею знову зібрати «Братів Гадюкіних». Мені навіть запропонували взяти участь у спільному концерті, котрий мав відбутися 31 жовтня, однак з певних причин останньої миті його скасували.
— Чому 1989 року з’явилася саме «сестричка Віка»?
— Насправді, моє бунтарське самовираження проявлялося значно раніше. У школі, наприклад, у тому, що я завжди стояла в кутку. Я постійно вигадувала себе сама.
Віктор Морозов якось подарував ексклюзивні мої з ним
А з «Братами Гадюкіними» «перетнулася» під час запису їхнього першого альбому. Властиво, навіть на фестиваль «Червона
— Після повернення ви вже виступали у Львові, однак для доволі нечисленної аудиторії. А коли більше шанувальників знову зможуть побачити Віку?
— Сподіваюся, незабаром. Уже є конкретні плани, однак не хотілося б говорити про них докладно. Все станеться так, як має статися. Тільки наш вибір реалізує те, як складаються обставини життя, і тільки нашими бажаннями і прийнятими нами або не нами рішеннями формуються ті ситуації, в яких ми опиняємося. Наше життя — це творіння наших рук.
— А ваша аудиторія тепер — це закритий клуб чи стадіон?
— Мені, відверто кажучи, байдуже, де співати. Я з однаковим задоволенням робитиму це і для трьох людей, і для трьох мільйонів.
— Що робить Віка у час, вільний від створення бунтівної музики?
— Вивчає німецьку філософію.
Розмовляла Лідія Мельник, «Львівська газета»Додав Art-Vertep 16 грудня 2004