Автори / ШО / Лаврове листя
З 21 по 25 травня в Києві проходив Третій міжнародний фестиваль поезії «Київські Лаври». Як і вся сучасна поезія він вийшов доволі неоднозначним. Але які ж критерії «успішності» фестивалів взагалі? Цьогорічні Лаври, правда, були схожі на пошук голки в копиці сіна. Тому особисто для мене найважливішим стало питання: чи були на фестивалі відкриття. Точно скажу: на цьому - були. А отже, все вдалося, і результати є!
Але почнемо з початку.
По-перше, дуже порадувала присутність титулованих гостей із далекого та близького зарубіжжя. Це й одні з упорядників поетичної групи «Московское время» Бахит Кєнжеєв (Монреаль) та легендарний Олексій Цвєтков (Вашингтон), Володимир Гендельсман, журналіст радіо «Свобода» (Нью-Йорк) та Тимур Кібіров (Москва), який приїхав на фестиваль відразу після вручення йому однієї з найпрестижніших російських премій «Поет».
Розклад фестивалю був настільки насиченим, що просто-таки змушував відвідувачів бігати по Києву без «перерви на обід». Тільки-но виступив Жадан, треба вже мчати на інший кінець міста послухати Херсонського. Виступив Херсонський – і вже треба встигнути повернутися на Лазуткіна. Навтіь незважаючи на те, що Київські Лаври співпали за часом із «Форумом видавців», літературно-мистецьким фестивалем «Книга – це зброя», Гоголь-Фестом, річницею літературного гурту «Севама», Денем Києва та навіть виборами мера, слухачі були ─ за що окрема подяка кожному.
Інтриги фестивалю додали Андрій Родіонов (недарма ж найкращий російський слемер!) та Борис Херсонський, влаштувавши джем-виступ. А також проект «Без фільтра» (куратор Влад Кльон), що спровокував кілька експромтних виступів посеред своєї програми, в яких не очікувано прийняли участь такі метри як Покальчук, Родіонов, Лазуткін, Полєжака та Хадановіч. Вони просто не змогли всидіти у залі, аби не виступити у такій запальній, яскравій програмі. Чого коштував один Максим Кабір із своєю гострою соціальною сатирою!
Слід відмітити також новий для Києва формат – «Критичний мінімум». Це коли поети читають кілька своїх творів, а їх (і поетів, і вірші) відразу «розкладають по поличках» критики. У нас це все проводилося вперше, саме тому, певно, критика Володарського та Галіної була досить лояльною. Дозволимо собі невеличке зауваження: крім критиків свою думку могли б висловлювати і читачі. Сподіваємось, упорядники наступних “Лаврів” врахують це побажання. І ще ─ трохи “кусалися” ціни на книжки учасників фестивалю. Але розуміємо: проблема цін – це вже не до організаторів.
Є за що висловити і окрему подяку. Музика, панове, музика! “Ундервуд”, що влаштували шоу на пріснуватому відкритті фестивалю, запальні харків’яни - гурт «Собаки в космосі», «LЮК», Сергій Бабкін, що чудово відіграли програму на презентації проекту Сергія Жадана «Готелі Харкова».
І ось ще важлива подія - Олександр Житінський, куратор петербурзьського видавництва «Гелікон+» презентував цікавий проект. Він опублікував на папері поетес Анну Рівелоте, Віру Полозкову та Алю Кудряшову, за що йому велике інтернетне Дякую!
Сподіваємося, що організатори зроблять належні висновки з переваг та недоліків “Київських Лаврів 2008”, і наступного року все буде ще краще. Та й “Київські лаври 2008” в цілому вдалися. Навіть трохи шкода було, коли втомлених римами поетів таксівки розвезли на вокзали. Тихо якось стало... до наступного травня.
Коментар:
Данило Файзов (Москва):
Це для мене третій фестиваль «Київські лаври», у якому я беру участь. Враження чарівні! Завдяки «лаврам», я мав можливість чути поетів, яких не почую у Москві. Це стосується моїх російських колег, а в першу чергу чудових поетів нової хвилі: Сергія Жадана, Андрія Хадановича. Ви б бачили, який вони влаштували слем на закритті фестивалю! Також я радий, що читав, слухав й декламував високі вірші своїх колег, і свої. Певно, єдине, чого не вистачає, загальної тверезості. Особисто я прагну тільки її.
Анна Зайкова, «Друг читача»
Додав Art-Vertep 31 травня 2008
Про автора
Журнал культурного опору