Дніпро / Виставка Альбіни Ялози «Нове українське»
14 БЕРЕЗНЯ - 20 КВІТНЯ
Я Галерея у Дніпропетровську, на Гусенка, 17
Запрошуємо на вернісаж проекту за участі художниці, що відбудеться у четвер, 14 березня, з 19.00 до 21.30 в арт-центрі Я Галерея у Дніпропетровську, на Гусенка, 17.
На початку весни арт-центр Я Галерея презентує перший персональний проект Альбіни Ялози у Дніпропетровську. Перша частина серії Нове українське вже була експонована в рамках Neofolk project - програми візуального мистецтва арт-центру Я Галерея на ГОГОЛЬFEST 2012. Друга частина серії, створена протягом 2013 року, буде представлена вперше.
Побутові речі як один із найулюбленіших об'єктів зображення Альбіни Ялози, у проекті Нове українське тісно пов'язані з народною культурою. Цей зв'язок опосередковано явищем споживання, притаманним сучасним суспільствам західного зразка. Використовуючи візок супермаркету як основний елемент зображення, Альбіна копіює його, накладаючи один відбиток на інший - техніка ліногравюри тут імітує схему геометричного орнаменту народної вишивки. Художниця здійснює сміливе занурення у найменш вивчену сферу українського мистецтва, адже походження і первинне призначення орнаменту досі лишається лише об'єктом непідтверджених теорій.
Додатковим елементом зображення є колір - традиційне поєднання чорного та червоного, що в українському фольклорі зазвичай символізувало процес самого життя - чергування його радісних та важких моментів. За козацьку добу воно перетворилося в символ боротьби. На роботах Нове українське червоно-чорна гамма посилює напругу, що утворюється між зчепленими між собою візками. Вони накочуються один на одного, утворюючи суцільний ряд фабричного конвеєра - або ж стикаються між стелажами супермаркету. Задум першої частини серії художниця пояснює просто: «Зображення орнаменту є символом народної культури, а візок супермаркету уособлює добу споживання. Поєднання одного з іншим творить чіткий відбиток нашого часу».
У новій частині серії напруга спадає, коли з'являються яскраві зелені, сині, жовті й оранжеві кольори, а коричневий витісняє чорний. Художниця продовжує використовувати найдавніший - геометричний - вид орнаменту й більше заглиблюється у вивчення народної і новочасної символіки: багатша колористика була властива давнішому періоду народного мистецтва й передувала появі червоно-чорної і монохромної гами. Героєм цієї серії стає пластмасовий кошик, який, на відміну від візка - абсолютно сучасного символу споживання - відсилає до більш давнього стану речей. Він нагадує про свого попередника - великого плетеного кошика, який ще півстоліття тому був обов'язковим атрибутом базарного ритуалу: його вміст спочатку продавали, а потім заповнювали кошик виміняними чи придбаними продуктами. Ця передбачувана асоціація майже нівелює критичну складову проекту, нагадуючи про радість споживання і свято ярмарку. Споживацтво як самоціль і образ життя зникає, розчиняючись у різнокольоровій гаммі кошиків.
Завдяки заглибленню в архаїчний пласт народного мистецтва серія Нове українське у проекті змінює свій філософський вектор і змушує по-новому поглянути на споживання як святковий і життєрадісний ритуал.
Олена Єгорушкіна
Про авторів
Арт-центр Я Галерея
Додав nady 12 березня 2013