Автори / Мистецька аґенція Арт-Вертеп / Чому в Україні гальмує фестивальний рух
У нашій країні є все для проведення шикарних фестивалів, - каже вокаліст гурту «Мертвий Півень» Місько Барбара. - Унікальні за красою природні місця - ті самі замки. Люди. Музиканти. А ще фанатичні організатори, на яких тримаються всі наявні дійства. Та все ж нормальних фестів дуже мало».
Справді, за останні три роки, починаючи з проблемного 2009-го, в Україні постійно меншало музичних імпрез. Фактично цей рух наразився у нас як на катастрофічний брак коштів, так і на певну екзистенційну кризу власної спрямованості й існування. На жаль, нині такі заходи є чимось на кшталт закритого клубу для певної ту- сівки (кількох тисяч осіб, що кочують з одного фесту на інший). І так стається не тільки через реальну нестачу грошей у галузі та країні загалом. А й тому, що формат більшості українських open-аіг'ів, їх менеджмент та принципи побудови безперспективні й неефективні.
КУМІВСЬКІ КАСТИНГИ
«Величезна проблема всіх українських фестивалів - це жахлива інфраструктура, - стверджує Сергій Харчук, головний організатор щорічного заходу під назвою «Славське Рок». - Як запросити до нас Muse, коли в більшості сіл просто не вистачить банальної напруги в електромережі, щоб виконати їхній технічний райдер?»
Інфраструктура - півбіди. Ще гірша ситуація з принципом підбору виконавців. А це саме той компонент, на який передусім орієнтується слухач, вибираючи імпрезу. Найчастіше, з огляду на тотальну неприбутковість українських фестів, кастинґ відбувається за вічним принципом кумівства. Цитуючи новий хіт Сергея Шнурова, «чіста па-братскі». Тож команді, якої організатори не знають, напишуть у відповідь на заявку щодо участі: «Класно, але не формат». Доказом популярності для них найчастіше є коментарі на фестивальному форумі в стилі: «Прівєт лучшей команде із Луґанска! Так ради, что ви продолжаете творіть! Будем снова ждать вас на фєстівалє в етом ґоду... Кстаті, как там Жека, не женілся?» А дефіцит команд високого рівня зумовлює той факт, що одні й ті самі хедлай- нери кочують з одного на інший фест.
До речі, щодо формату. Най- відоміші вітчизняні фести переважно орієнтуються на етнічно українське, у кращому разі - на worldmusic. Підхід виправда- иий, адже дві третини молодих не дуже музикантів грають юльк. Але проблема в тому, що :ід етновивіскою часто ховаються доволі слабенькі гурти, кі видають варіації на теми Спритка й Гарнюні». Доповнює артину закритість доступу до аких фестивалів колективів із ефольковим репертуаром. Тож тнофестивалі продовжують аритися у власному соку, жи- отіючи завдяки постійній ау- иторії.
НА ХАЛЯВУ
Іубліку привчили до безкоштовне концертів, це відбувається за зржавні або спонсорські гроші, кі могли б піти на розвиток фес- івального руху. «В Україні було ілька спроб зробити фест на шталт «Сігета». Але все знову эзбиваеться об кількість безмитних концертів, - стверджує лександр «Фоззі» Сидоренко, ронтмен ТНМК. - Ну справді, івіщо кудись під три чорти пер- іся, коли просто до твого міста сесь «пиво» усіх привезло та ще пива ж таки наллє? Перебити це эжна тільки ще більшими суши, тобто привезти артистів, на сих підуть і які ще не виступали і площах. Гадаю, поява великих >рмальних платних літніх ореп- ґів - це питання лише еволюції, асамперед слухачів, які розумі- гмуть, що літній фест - це такий мий концерт, як і в Палаці орту, тільки просто неба. І за ого треба платити».
«Безкоштовні фестивалі - це солютно неправильно, так не іє бути, - погоджується Місько ірбара. - Як можна влаштову- ти народні гуляння за рахунок )джету в країні з фатальним аном медицини та освіти? Со- і мільйонів гривень щороку трачають на те, щоб народ повився у видовища. Це просто ньба. Музикантам варто відбитися від участі в цьому об- аданні людей».
ДЕНЬ КОЛГОСПНИКА
Якщо безкоштовні «бюджетні» нцерти живуть і житимуть, то стивалі, створені за гроші дер- ви, майже всі або загинули, з перебувають у стані «клінічної смерті». Як через позицію нинішньої влади, якій культура взагалі, складається враження, не потрібна, так і через свою комерційну безперспективність.
«На жаль, люди, які зараз масово прийшли до керма на рівні державному й регіональному, абсолютно не зацікавлені в розвитку музичного туризму, бо просто нічого в цьому не тямлять, - стверджує Сергій Хар- чук. - Це керівництво просто не збирається не те що створювати - бодай трохи допомогти в організації таких ось подій, тому в бюджетах узагалі нічого на це не передбачено. Простіше провести День колгоспника, давши заробити за «відкат» пригодованій івент-конторі. Винятки - фестивалі «Тарас Бульба», «Трипільське коло» та й усе».
На цю думку пристає і лідер гурту «Плач Єремії» Тарас Чу- бай. «Зараз створено такий настрій байдужості в країні, - констатує музикант. - Навіть суто бізнесовий підхід до розвитку фестивалів не врятує ситуації, адже в нинішніх умовах максимум, що вийде, - це спотворена версія «Таврійських ігор». Але в бік збільшення кількості російських «зірок». Упевнений, такі фести з'являться обов'язково у східних регіонах, де нічого не відбувається цікавого, - владі ж треба дати натовпу видовища. Звичайно, є прекрасні винятки, але хочеться більшого».
Проти розвитку фестивального руху грає і відсутність традицій нормального спонсорства та меценатства. «На жаль, подивіться хто в нашій країні є найчастіше багатієм і які в них музичні смаки, - продовжує Тарас Чубай. - Доки серед матеріально забезпечених не буде достатньої кількості освічених людей із гарним смаком, ситуація навряд чи зміниться. Проблема ще й у тому, що через брак фінансування навіть ті фести, що є, не мають належної медіа-підтримки»
Є кілька прикладів потенційно успішних фестивалів, яким дуже важко розвиватися не тільки через відсутність державного чи спонсорського сприяння, а й через небажання навіть тих, хто їздить на них, платити за музику. «От багато хто надягне на себе вишиванку, любить кричати, іцо він свідомий українець, - пояснює Сергій Харчук. -1 перелазитиме триметровий паркан, щоб не платити за ту саму українську музику 50-100 грн. Мовляв, що це я у своїх Карпатах іще й гроші якимось зайдам віддаватиму. Звісно, не треба забувати про загальну злиденність населення, вона так само підживлює це жлобство. Хоча все одно навіть ці неімущі краще заплатять 50 грн за горілку в генделику, але в жодному разі не за фестиваль. Ну невтямки їм, що є витрати на охорону, воду, туалет, харчі музикантам тощо».
Тож чи існує шанс, що в Україні з'явиться свій масштабний «Сігет» чи «Вудсток»? «Для появи вітчизняного аналога цих фестивалів потрібно, щоб і організатори, і спонсори, і слухачі по-справжньому любили музику, - каже Тарас Чубай. - Адже від старту проекту до прибутковості має пройти щонайменше п'ять років - з угорським «Сігетом» було так само».
Належно організований фестивальний рух міг би стати платформою, завдяки якій смаки сучасного музичного споживача змінилися б на краще, а світогляд розширився. Але для цього потрібен іще один компонент - прозорість і доступність. Має бути рівна для всіх можливість виступу, висловлення своєї позиції та подальшої ротації в телеефірі чи на радіо після фестивалю. Бо ж саме це й дасть змогу пропагувати в Україні нові музичні тенденції. Коли музичний ринок стане досяжнішим для всіх, це підніме його. Що вже й казати про заробіток організаторів.
Олег Дорофеєв, музикант, Богдан Буткевич
http://www.ut.net.ua/
Додав Art-Vertep 19 червня 2011
Про автора
Мистецька Агенція «Арт-Вертеп» - громадська організація, заснована у 2001 році. Діяльність Аґенції охоплює всі напрямки сучасного мистецтва: музика, кіно/театр, література, образотворче мистецтво; ярмарки, спортивні змагання, історичні
Ви статтю читали перед тим, як заливати на сайт? Граматичних помилок стільки, що читати майже не реально, хоча дуже цікава тема =(